Miasto Ustroń pozyskało dotację w konkursie pn. "Ekopracownia pod chmurką 2025" ne realizację zadania pn. "Ekopracownia pod chmurką w SP nr 1 w ZSP nr 1. EKOSTREFA JEDYNKI - ROŚLINY NASZYCH OGRODÓW, PÓL I LASÓW"
Celem konkursu jest utworzenie na terenie należącym do placówki oświatowej pracowni dedykowanej prowadzeniu zajęć dydaktycznych na świeżym powietrzu z zakresu przyrody, biologii, ekologii, geografii, geologii itp. w szkołach podstawowych oraz szkołach średnich.
„Ekostrefa Jedynki – rośliny naszych ogrodów, pól i lasów” stanie się miejscem, w którym uczniowie będą mogli brać aktywny udział w realizacji programu edukacji ekologicznej, opartego na aktywności dziecka w tworzeniu wiedzy o środowisku, umiejętności, postaw i nawyków, mających na celu wyrobienie gotowości do podejmowania działań proekologicznych.
Realizacja założeń programowych odbywać się będzie w wyodrębnionych strefach:
1. Strefa prowadzenia zajęć stolikowych - zakup altany i ławostołów. Wszystkie zajęcia związane z potrzebą wykorzystania miejsc siedzących i stołów (karty pracy, rozsady, praca z podręcznikiem czy atlasami, itd.) będą mogły być przeprowadzone na czterech ławostołach postawionych na podłożu wykonanym z płyt chodnikowych. Altana będzie miejscem wypoczynku i relaksu, miejscem podejmowania zadań wymagających koncentracji i uwagi
2. Strefa: ogrodu uprawnego – to strefa zajęć praktycznych mających na celu wysiew warzyw i ziół w przeznaczonych do tego skrzynkach, właściwą opiekę nad roślinami, obserwację wzrostu roślin od nasiona do dojrzałości oraz zbiór plonów. Dzięki zasadzonym drzewom i krzewom uczniowie za pomocą zmysłów poznają ogród i doceniają jego piękno. Część ta będzie podzielona na następujące części: strefę warzyw, strefę ziół, jagodnik (borówki amerykańskie, maliny, jeżyny) oraz strefę z drzewami owocowymi (jabłoń, grusza, śliwa, wiśnia). W przestrzeni tej zostaną wykorzystane już istniejące skrzynie do hodowli warzyw oraz nowe skrzynie dla ziół.
3. Strefa roślin – to strefa w której uczniowie zapoznają się z różnego rodzaju roślinami, drzewami i krzewami występującymi w naszych lasach, na naszych rabatach oraz
w naszych ogrodach. Będą mogli śledzić ich rozwój w poszczególnych porach roku.
4. Strefa obserwacji pogody – w obrębie tej strefy uczniowie w praktyczny sposób będą uczyli się jak dokonywać poszczególnych pomiarów elementów pogody. Rozpoznają, rozróżnią, opiszą, zmierzą i zapiszą: temperaturę, zachmurzenie, kierunek oraz siłę wiatru, wielkość opadów atmosferycznych. Poza tym odczytają oraz użyją różnorodne symbole pogodowe, zaczynając od prostych piktogramów do zestawu naukowych symboli używanych w oficjalnych mapach pogodowych.
5. Strefa obserwacji owadów – w tej części odbywać się będą zajęcia mające na celu obserwację owadów, które znajdą swoje schronienie w roślinności, przygotowanych domkach dla owadów. Uczniowie poznają tu sprytne sposoby i mechanizmy zapylania roślin oraz ciekawostki dotyczące życia i rozwoju owadów.
Zadanie dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach".
Dofinansowanie w formie dotacji - 70 000,00 zł
Całkowita wartość zadania - 87 500,00 zł